Introductie

Een mutatie is een incidentele wijziging die in de planning of actualisatie wordt gedaan. Bijvoorbeeld het toevoegen van een vakantiedag is een mutatie. Dat kan via de knop "Nieuwe mutatie" in de agenda of door op de tijden van een dienst te klikken. Hieronder zullen we uitleggen welke soorten van mutaties er gedaan kunnen worden.


Dit artikel behandeld de volgende onderwerpen:


Plannen

Met de optie plannen kunt u een dienst direct inplannen. 

  • Kies bij persoon een persoon door (deels) zijn/haar naam in te vullen of dubbelklik op het veld om door alle personen te zoeken.
  • Vul de datum in waarop de dienst gepland moet worden. Het is ook mogelijk om te kiezen voor een meerdaagse mutatie. Als u hiervoor kiest worden de diensten vanaf de start- t/m de einddatum ingepland, eventueel met een patroon zoals bijvoorbeeld enkel werkdagen.
  • Vul de start- en eindtijd van de dienst in.
  • Selecteer het onderdeel* voor deze dienst.
  • Optioneel: vul een dienstcode in.
  • Eventueel kunt u ervoor kiezen om onderliggende diensten te vervangen met de optie "Vervang onderliggende diensten". Hiermee worden alle andere diensten van deze persoon op deze datum of data vervangen door deze nieuwe dienst. Op verzoek kunnen we eventueel nog een extra optie toevoegen die overlappende diensten toestaat. Mocht u hiervan gebruik willen maken neem dan contact op met onze support.

Afwezig

Met de optie afwezig kunt u een vakantie, verlofdag, ziekte of andere afwezigheid inplannen.

  • Kies bij persoon een persoon door (deels) zijn/haar naam in te vullen of dubbelklik op het veld om door alle personen te zoeken.
  • Vul de datum in waarop de afwezigheid gepland moet worden. Het is ook mogelijk om te kiezen voor een meerdaagse mutatie. Als u hiervoor kiest wordt de afwezigheid vanaf de start- t/m de einddatum ingepland, eventueel met een patroon zoals bijvoorbeeld enkel werkdagen.
  • Kies bij periode waarin de afwezigheid voor de hele dag geldt, of enkel een gedeelte van de dag waarna u dan een start- en eindtijd kunt invullen.
  • Bij stand kunt u het soort afwezigheid kiezen, zoals vakantie, ziek, compensatie etc. De uren zullen dan ook op deze stand geschreven worden zodat u deze later bijvoorbeeld in een rapport kunt inzien.
  • Uren berekening, u kunt hier kiezen voor geplande uren, contract uren of mutatie tijden. We zullen deze opties apart uitleggen:
    • Mutatie voor hele dag:
      Optie 1: Urenberekening - geplande uren: Hiermee worden de uren berekend op basis van de geplande dienst. Is er op die dag een dienst dienst van 8 uur, dan wordt er ook 8 uur gerekend voor het verlof.
      Optie 2:  Urenberekening - contract uren: Hiermee worden de uren berekend op basis van de uren in de arbeidsverhouding. Het aantal arbeidsverhouding uren wordt dan gedeeld door 5 en gerekend op de werkdagen van maandag t/m vrijdag. Heeft iemand een arbeidsverhouding van 20 uur, dan wordt er voor een hele week vakantie ook 20 uur verlof geteld. Per dag op maandag t/m vrijdag wordt er dan 4 uur geteld.

    • Mutatie voor een gedeelte van de dag:
      Optie 1: Urenberekening - geplande uren:  Hiermee worden de uren berekend op basis van de geplande dienst. Let op: heeft een persoon een dienst van 09:00 tot 16:00 uur en hij krijgt verlof van 13:00 tot 17:00 uur, dan wordt er enkel verlof geteld van 13:00 tot 16:00 uur omdat de persoon op deze tijden een geplande dienst heeft.
      Optie 2:  Urenberekening - mutatie tijden: Hiermee wordt de uren berekend op basis van de start- en eindtijd van de mutatie. Voert u een verlof in van 13:00 tot 17:00 uur dan wordt er 4 uur verlof geteld ongeacht de geplande dienst.
  • Met status kunt u kiezen of de afwezigheid direct wordt ingepland of dat er eerst een aanvraag naar de manager van de persoon gaat.
  • Eventueel kunt u met de optie "Lege dienst aanmaken" een lege dienst* laten aanmaken zodat u een andere medewerker hierop kunt inplannen.

Let op

Werkt uw bedrijf met tijdregistratie? Let er dan op dat u afwezigheid mutaties met terugwerkende kracht altijd op urenberekening: mutatie tijden invoert. De tijdregistratie overschrijft namelijk de geplande uren.


Beschikbaar / Niet-beschikbaar

Hiermee kunt u voor een persoon voor één of meerdere dagen aangeven of hij/zij beschikbaar (of niet beschikbaar) is.

  • Kies bij persoon een persoon door (deels) zijn/haar naam in te vullen of dubbelklik op het veld om door alle personen te zoeken.
  • Vul de datum in waarop de beschikbaarheid gepland moet worden. Het is ook mogelijk om te kiezen voor een meerdaagse mutatie. Als u hiervoor kiest wordt de beschikbaarheid vanaf de start- t/m de einddatum ingepland, eventueel met een patroon zoals bijvoorbeeld enkel werkdagen.
  • Kies bij periode waarin de beschikbaarheid voor de hele dag geldt, of enkel een gedeelte van de dag waarna u dan een start- en eindtijd kunt invullen.
  • Bij Type kunt u de keuze maken tussen Beschikbaar of Niet beschikbaar.

Lege dienst*

  • Vul de datum in waarop de lege dienst gepland moet worden. Het is ook mogelijk om te kiezen voor een meerdaagse mutatie. Als u hiervoor kiest worden de lege diensten vanaf de start- t/m de einddatum ingepland.
  • Vul de start- en eindtijd van de lege dienst in.
  • Selecteer het onderdeel* voor deze dienst.
  • Vul bij aantal in hoeveel van deze lege diensten u graag wilt aanmaken.


Annuleren

Als u op de tijd van een reeds toegevoegde dienst klikt kunt u deze mutatie ook weer annuleren door te kiezen voor Annuleren.

Roosterdiensten annuleren

Standaard kunnen diensten die uit basisroosters komen niet geannuleerd worden. Mocht u toch graag ook de diensten uit basisroosters kunnen annuleren, neem dan contact op met onze support en zij voegen dit kosteloos voor u toe. Diensten uit basisrooster die geannuleerd zijn kunnen via het niveau Rooster ook weer hersteld worden.

Eén dag uit een meerdaagse afwezigheid annuleren

Als u een meerdaagse afwezigheid heeft ingepland is het ook mogelijk om hiervan één of meerdere dagen te annuleren. Dit gaat als volgt:

  • Klik de tijd of de bewerk/annuleer knop van de afwezigheid mutatie om de popup te openen.
  • Kies bovenin voor de optie 'Annuleren' en vul de start- en einddatum in van de dag(en) die u wilt annuleren en klik vervolgens op 'Opslaan'.


* Zie de pagina Terminologie voor uitleg over dit begrip.